Te invitam să citești în cele ce urmează mai multe aspecte referitoare la FATCA/ CRS-DAC2 astfel încât să înțelegi cadrul general legislativ și cum te impactează pe tine în calitate de client Generali pentru o polița de asigurare de viață.
O preocupare constantă a tuturor statelor lumii a fost cel legat de identificarea și stoparea unor tentative de fraudă sau evaziune fiscală la nivel global. Dar acest lucru se poate realiza dacă toate țările lumii cooperează/comunică între ele cu privire la acest aspecte, iar cheia cooperării fiscale internaționale este schimbul eficient de informații. Organisation for Economic Co-operation and Development (OCDE) a fost în fruntea eforturilor internaționale de promovare a tuturor formelor de schimb de informații – inclusiv la cerere, spontan și automat – încă de la înființarea Grupului de lucru pentru evaziune și fraudă fiscală în 1971.
Așadar schimbul de informații are ca scop realizarea cooperării fiscale la nivel mondial prin punerea în aplicare a standardelor fiscale internaționale și a altor instrumente pentru a pune capăt secretului bancar și pentru a combate evaziunea fiscală.
Pentru stabilirea unor standarde înalte de transparență fiscală și de schimb de informații o serie de acorduri internaționale și prevederi legislative au fost adoptate la nivel internațional inclusiv în România.
FATCA (The US Foreign Account Tax Compliance Act) reprezintă un set de măsuri legislative adoptate în luna martie 2010 de către Senatul Statelor Unite ale Americii (SUA) cu scopul de a preveni și reduce evaziunea fiscală generată de activitatea transfrontalieră a rezidenților americani.
Conform acestor prevederi din legislația americană, a fost instituită obligația pe cale unilaterală, pentru instituțiile financiare nerezidente în SUA (inclusiv pentru instituțiile financiare române) la care cetățenii sau rezidenții americani au deschise conturi, de a transmite în mod automat, direct sau prin intermediul autorităților fiscale ale statelor lor de rezidență, informații financiare legate de cetățenii sau rezidenții americani respectivi.
România și Statele Unite ale Americii au semnat un Acord pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și implementarea măsurilor FATCA. Baza legală pentru sistemul FATCA este reprezentată de Legea nr. 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, semnat la București la 28 mai 2015.
Conform pachetului legislativ FATCA, orice instituție financiară din România, are obligația de a furniza fiscului american informații referitoare la clienții cu cetățenie americană sau care au obligații fiscale față de S.U.A.. Datele furnizate cuprind informații privind: conturile acestora, titulari, adrese, solduri sau operațiuni efectuate.
Acordul interguvernamental (IGA) încheiat între România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și implementarea FATCA („Acordul FATCA”) a fost semnat la București, la data de 28 mai 2015 și a intrat în vigoare la data de 3 noiembrie 2015. România este inclusă pe lista țărilor IGA1 cu care autoritățile americane consideră că s-a ajuns la un acord de fond.
Mai multe detalii pot fi regăsite accesând linkul: https://mfinante.gov.ro/domenii/impozite/acordul-fatca
IGA reprezintă un set de reguli stabilite de comun acord între România și SUA, prin intermediul cărora sunt definite produsele care intră în scopul FATCA, produsele exceptate, condițiile de identificare ale clienților, condițiile de raportare și alte detalii care vizează conformarea cu cerințele FATCA.
Detalii despre datele pe care vor fi raportate către IRS se regăsesc în Legea nr. 233/2015 și în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (care a fost ajustată și completată prin Ordonanța de urgență 102/2022)
Raportarea către SUA se va face prin intermediul autorității fiscale din România (ANAF).
CRS (Common Reporting Standard) este standardul global acceptat cu privire la schimbul automat de informații privind conturile financiare. CRS are ca scop prevenirea evaziunii fiscale și îmbunătățirea conformării fiscale internaționale, prin dezvoltarea relațiilor dintre statele semnatare, cu privire la asistența reciprocă în domeniul fiscal.
Directiva nr. 2014/107/UE – DAC2 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE este prevederea europeană care reprezintă cadrul legal pentru schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal. Astfel, în decembrie 2014, Uniunea Europeană a adoptat textul Standardului Comun de Raportare al OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), și anume CRS (Common Reporting Standard), prin modificarea Directivei nr. 2014/107/UE – DAC2. Conform acesteia, fiecare Stat Membru al Uniunii Europene a trebuit să ia măsurile necesare pentru a impune instituțiilor sale financiare raportoare să aplice normele de raportare și de precauție și să asigure respectarea acestora.
România a aderat la acest Standard și în acest sens a fost adoptată Legea nr. 70/2016 din 25 aprilie 2016 privind Ratificarea Acordului multilateral al autorităților competente pentru schimb automat de informații privind conturile financiare.
În calitatea sa de țară membră a Forumului Global privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din cadrul OCDE, România și-a asumat implementarea eficientă a Standardului Comun de Raportare și inițierea fluxului de schimb automat de informații, precum și sprijinirea inițiativelor proprii ale organizației în domeniul confidențialității și protecției datelor.
Generali Asigurări a fost înregistrată în scopul FATCA la Internal Revenue Service (IRS) cu statusul Registered Deemed-Compliant – Reporting Model 1 și are Global Intermediary Identification Number (GIIN): GFYUYY.00091.ME.642. /p>
GENERALI ASIGURĂRI ASIGURARE REASIGURARE (numită în continuare Generali Asigurări), conform cerințelor legale face parte din categoria instituțiilor financiare din afara S.U.A. care are obligația:
Începând cu 1 ianuarie 2016 a intrat în vigoare noul Cod de Procedură Fiscală, aprobat prin Legea nr. 207/2015, care pune în aplicare Directiva 2014/107 /EU privind schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal.
În baza cerințelor legale, Generali Asigurări este obligată să aplice măsuri de identificare a rezidenților fiscali străini, persoane fizice și juridice, care dețin contracte de asigurare de viață și să raporteze titularii de cont (contractanți/asigurați/beneficiari) către autoritățile fiscale din România. Mai multe informații poți regăsi și în Ordinul nr. 1939/2016 privind stabilirea instituțiilor financiare care au obligația de declarare, categoriile de informații privind identificarea contribuabililor, precum și informațiile de natură financiară referitoare la conturile deschise și/sau închise de aceștia la instituțiile financiare.
Dorești sa vezi ce date sunt solicitate de autoritate în acest caz? Click aici
Puteți consulta:
Pentru mai multe detalii despre FATCA/ CRS / DAC2 poți consulta următorul link: Întrebări frecvente (anaf.ro)
Ești client al Generali Asigurări pentru o poliță de viață și ai rezidenta fiscală în afara României atunci trebuie să știi ca în scopul FATCA/CRS-DAC2 intră atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice din SUA/țările care au aderat la schimbul internațional de informații și care obțin venituri impozabile în afara țării de rezidență.
Dacă ai rol de contractant/beneficiar pe o cerere de asigurare de viață cu componenta de investiție atunci trebuie pui la dispoziție documente de identitate și să declari pe propria răspundere dacă ești sau nu ești cetățean american sau rezident SUA/alt stat prin completarea unui scurt chestionar specific de pe cererea de asigurare/formularele de modificare la aniversarea contractelor în vigoare/ formularele de reactivare a contractelor/ formularele de maturitate / formularele de răscumpărare a contractelor existente.
TIN-ul (tax identification number) sau NIF reprezintă Numărul de Identificare Fiscală alocat unei persoane și este folosit de autoritatea locală pentru aplicarea regulilor din punct de vedere fiscal.
Poți afla mai multe informații cu privire la structura TIN în următorul link: Tax identification numbers (TINs) – Organisation for Economic Co-operation and Development (oecd.org)
Principalele elemente care sunt luate în considerare pentru stabilirea rezidenței tale (persoană fizică) care părăsește România sunt:
Alte elemente care pot fi luate în considerare la identificarea rezidenței fiscale, dar numai împreună cu elementele menționate mai sus:
În cazul în care ești persoană fizică română care părăsește România definitiv și nu mai ai domiciliu în țara noastră, rezidența obținută în alt stat nu va fi afectată de revenirile ocazionale în România.
Poți citi mai multe despre rezidență fiscală în Ghidul ANAF
Ghidul FATCA se referă la termenul ”persoană din Statele Unite” (persoană fizică sau juridică) și aceasta poate fi oricare dintre următoarele:
În primul rând, este responsabilitatea ta, în calitate de client clientului să ne furnizeze toate informațiile necesare pentru a încheia o cerere de asigurare. Dacă refuzi să furnizezi toate informațiile necesare pentru stabilire dacă ești în scop FATCA/CRS-DAC2, nu te putem accepta în relația cu GENERALI România.
După obținerea cetățeniei române, tu vei avea cetățenie dublă și vei continua să fii în scopul FATCA în calitate de persoană SUA. Pentru autoritățile fiscale din SUA, tu rămâi cetățean SUA atât timp cât nu ai renunțat oficial la cetățenia SUA. În cazul în care ai renunțat la cetățenia SUA, trebuie să pui la dispoziția Generali Asigurări o adeverință de renunțare la cetățenia SUA.
Spre deosebire de alte jurisdicții, răspunderea fiscală SUA este atașată cetățeniei și nu statutului de rezidență, ceea ce înseamnă ca cetățenii SUA care locuiesc în străinătate trebuie să depună anual declarațiile SUA de venit la nivel global indiferent de locația de rezidență. Locul nașterii în SUA este considerat un indiciu prin care un client poate fi considerat a fi în scopul FATCA și astfel trebuie clarificat statusul FATCA.
Avem rugămintea să contactezi Generali Asigurări pe adresa eb.ro@ro.generali.com pentru actualizarea datelor tale și să ne trimiți un act de identitate valid și un act de rezidență.